Wandelen langs en over de grenzen!

Derde etappe, we lopen België uit en Luxemburg in

Het is inmiddels 28 oktober 2010,  we gaan weer een paar dagen GR5 lopen en weer zonder Moby! Vanaf Vielsalm willen we 3 dagen doorlopen. We zetten de auto bij Dasbourg brug neer en nemen daar eerst de bus en daarna de trein naar Vielsalm. Daar dineren en overnachten we in het Western hotel, alles is prima in orde in dit hotel! Ik heb nog via mail contact gehad met de VVV ivm het jachtseizoen, dit begint echter pas op 31 oktober dus we kunnen nog veilig door de bossen lopen.........

Vrijdag 29 oktober, na een goed ontbijt en brood te hebben gekocht lopen we om 9 uur Vielsalm uit. Het is heerlijk herfstweer en een mooi pad als we het stadje achter ons hebben gelaten. We komen Ruisseau des Fagnes tegen, een wad dat dikwijls vol water staat, nu echter kunnen we er met een hink-stap-sprong overheen. We horen de kettingzagen van de bomen die omgedaan worden, het is niet ver vanaf het pad dat we lopen dus drinken we koffie zittend op een boomstam en kijken naar het strippen van de stammen, het ruikt er heerlijk! Het is een afwisselende route, langs nieuwsgierige koeien, door gehuchtjes, bospaadjes en wildstromende beekjes komen we bij de drukke weg (N 62) waar we 1.5.km langs lopen om bij het Aparthotel te komen waar we een kamer hebben gereserveerd incl.diner en ontbijt. Het hoort bij camping Hohenbusch. SCHRIM/Grufflingen. We hebben een heel apartement voor 4 personen tot onze beschikking! Een beetje oubollig maar heel netjes. Als we gaan eten in de kantine van de camping zijn we de enigste, heerlijk rustig en het eten is prima! Op tijd naar bed, hebben 22 km gelopen !!

Zaterdag 30 oktober,na een prima ontbijt om klokslag 8 uur ( eerder kon niet, de bakker komt pas om 8 uur!) lopen we om 8.50 uur weer de 1.5.km terug om de route weer op te pakken. Er staat vandaag veel wind en het begin is asfalt met daarna gelukkig weer bospaden met als afsluiting een lange dalende asfaltweg tussen weilanden door naar Burg-Reuland. Meteen bij het eerste cafe koffie gedronken, daarna een rondje burchtruïne en het mooie kerkje van binnen bekeken. Kopen brood bij de bakker en daarna is het klimmen geblazen om Burg Reuland uit te komen. We komen bij een pad met houten kruizen waar een splitsing is van GR5 en GR56......gelukkig letten we goed op en nemen het juiste pad nog verder omhoog. Op de top willen we eten , er staat een bankje en kruisbeeld, echter ook veel wind! Gelukkig liggen er 25 meter verder veel strobalen in plastic, daar zitten we uit de wind....! Verder weer door de bossen en langs bomen vol prachtige herfstkleuren. We lopen door de mooie vallei van de Federbach en langs een stukje grens België /Luxemburg. Jammer het gaat regenen dus even schuilen in een bushokje. Gelukkig maar een klein buitje toch genoeg om de paden modderig te maken. Tot onze verbazing loopt de GR5 over het kerkhofje van OUREN. Hier hebben we een hotel besproken dat echter geen "ster" verdient.....! Maar goed, we hebben onderdak....! Ouren is een toeristisch plaatsje en de hotels zijn dikwijls allemaal vol dus dan neem je toch wat nog over is! We hebben vandaag weer 22 kilometer gelopen.

Zondag 31 oktober, we ontbijten,ook dit is niet zo geweldig, en vertrekken om 9 uur, jammer genoeg met regen dus meteen de poncho's aan. Al snel zijn we bij het Drielandenpunt! In het water van de OUR komen België-Luxemburg en Duitsland samen ! Toch leuk om bij zo'n bijzonder punt te staan! We lezen alle informatie en bekijken de foto's . Na een uurtje is de regen over en komt zelfs de zon tevoorschijn. We lopen langs de Our Luxemburg binnen , we zien dit aan de gele bollen als herkennings teken ipv rood/wit balkje. We zijn België uit !!! Het is een smal pad langs de rivier, dan heel laag dan weer hoog, soms gemakkelijk, daarna moet je over een boomstam klimmen die over het pad ligt, het is weer een beetje survival.Vlabij de camping Tintesmillen staat een bankje en drinken we koffie in het zonnetje! Na weer heel wat ophoog en omlaag paadjes en traptreden komen we weer uit bij de auto die bij de brug staat in DASBOURG, hebben 16 kilometer gelopen. Drinken koffie in het cafe bij het tankstation en zijn om 19.30 weer thuis. Deze 3 dagen 59.5 kilometer gelopen.