Wandelen langs en over de grenzen!

GR 5 België, september 2008

Het begin van onze GR5 wandeling van Maastricht naar Nice!

We zijn 15 september 2008 gestart met de GR5, hebben de caravan op een boerderijcamping gezet in Nederland tegen de Belgische grens aan, omdat we met de caravan zijn kan MOBY onze hond ook mee lopen.

15 september,het begint al meteen goed, we zetten de auto in Vise neer en lopen via de brug de Maas over, willen met de bus vanuit Haccourt naar het echte beginpunt, de tijden en de eindpunten blijken verandert te zijn en zodoende beginnen we maar in KANNE. We maken er geen probleem van, zullen ongetwijfeld ergens anders die kilometers er wel bij lopen.... Het is een mooie route die over het algemeen goed aangegeven staat, wel zien we op een boom staan dat de afslag voor de GR5 over 150 meter is.....dit blijkt 1500 meter te zijn, maar ach , het zal niet de laatste keer zijn dat zoiets gebeurt! Lopen verder hoog boven de Maas met mooie vergezichten. Het is mooi weer, eten ons brood op bij een paar ezels die erg nieuwsgierig zijn, het is de pick-nickplaats van Hauts Froidmont, hier zijn ook toiletten. Rapen lekkere peren aan de rand van een boomgaard en hebben bijna 20 km gelopen als we weer bij de auto uitkomen.

16 september zetten we om half 10 de auto in SAIVEneer en nemen de bus terug naar Vise waar we om 10 uur starten, eerst een stukje langs de drukke weg en de mooie Maas maar dan verlaten we Vise en nemen meteen een verkeerd pad ,( ondanks de gps) lopen een paar keer op en neer en besluiten dan maar langs de vele boomgaarden te lopen en komen na 1 km weer op de juiste route. Onderweg zien we dat de fruitpluk al in volle gang is. Ze rijden er met grote wagens langs, er zitten mensen op die de bovenste appels of peren plukken. Lopen door mooie plaatsjes o.a. Dalhem met de terrastuintjes en de vele trappetjes in de oude straatjes.. Het is warm maar er zijn veel plekjes om te rusten, o.a. langs de kant van een watertje dat door een plaatsje stroomt, te diep voor Moby om er te drinken. Maar we hebben genoeg water , ook voor haar bij ons ! Lopen ook nog een stuk van een Pelgrimsroute, te zien aan de tekens op de bomen. Na 19 km zijn we in Saive, rijden terug naar Vise waar we in het zonnnetje langs de Meusse lekker eten en dan terug naar de camping.

17 september gaan we met de auto naar NESSONVAUX en zetten daar de auto bij het station, we nemen de trein om 9.26 uur naar Luik. We zien dat ze Luik flink aan het opknappen zijn, ook het station met plein ervoor gaat er erg mooi uitzien! Op dat plein zijn mooie fonteinen dus Moby kan nog even water drinken. Vlakbij staat de bus naar Saive, het plaatsje waar we gisteren gestopt zijn. Via sombere wijken rijden we Luik uit. Moby is zo blij dat ze mee mag en maakt geen enkel probleem van het reizen met bus en trein. Het is zo'n gemakkelijke hond die bovendien goed luistert. Het is weer een mooie route maar nu duidelijk meer stijgen en dalen met soms zeer smalle paadjes. Het stuk bij Micheroux met zijn lelijke heuvels van de mijnbouw is niet mooi. In Olne zitten we voor het gemeentehuis op een bankje voor de lunch. Aan de overkant, naast het gemeentehuis zit een echtpaar van plantjes...... ook op een bankje stil voor zich uit te kijken.....Daarna doorlopen door de vallei van de Vesder naar Nessonvaux waar we eerst door een donker stuk bos lopen en vervolgens via vele trappen ,achter langs huizen, midden in Nessonvaux uitkomen. Het is een somber plaatsje , het ligt een beetje in een vallei dus veel zon komt er ook niet! Het is onze laatste wandeldag en hebben 18.3 km gelopen. De eerste 57.3kilometers van de GR5zijn er !!

koeien eerst ..daarna kunnen wij het pad in gaan...

GR5 februari 2009

In februari 2009 vervolgen we onze GR5, deze keer natuurlijk geen caravan om in te slapen dus ook MOBY kan jammer genoeg niet mee! We reserveren voor de 1e nacht een kamer in het Centre Protestant de Nessonvaux , e-mail: cpncrh@tiscalinet.been vragen meteen of de auto er 3 dagen mag blijven staan. Geen enkel probleem, de beheersters is uitermate vriendelijk.

We gaan naar Spa om te eten en slapen daarna in een 2 persoonskamer met stapelbed, toilet is op de gang. We zijn de enigste gasten dus hebben alle ruimte en van niemand last! Wel s'nachts dikwijls wakker door de vrij drukke weg aan de voorkant. Als het mogelijk is vraag een kamer aan de achterkant. We krijgen s'morgens een zeer uitgebreid ontbijt en dat alles voor 10 euro per persoon!

19 februari, als we om half 9 vertrekken gaan we meteen flink klimmen en lopen hoog boven rivier de Vesder dan dalen naar Fraipont waarna, we eerst via trappen ,daarna via een bospad weer flink klimmen naar het Croix Saint Jean. Het is nog droog maar als we Banneux naderen gaat het regenen, nog niet zo erg dat we meteen de poncho's aan moeten. We zetten een kopje koffie in een oude kapel waar niets meer in staat. Nu in februari is het helemaal uitgestorven in dit bedevaartsoord. We lopen langs een groot beeld waar bijstaat:" Alfons Marie" maar wie het is...?? Het gaat toch harder regenen dus toch de poncho's aan, heel jammer dat we niet meer van alles om ons heen kunnen zien. We zien aan de rand van Becco weer een kapelletje, er staan 2 banken in en over het hekje kunnen we onze poncho's hangen. We besluiten hier te lunchen want we weten nog niet wat we tegen komen en willen wel droog zitten. Maar goed ook want we komen niet veel meer tegen,bankjes zijn te nat en alles is gesloten. Onderweg komen we wel de eerste sneeuwklokjes tegen! Het is nog een flinke tocht naar SPA waar we tegen 5 uur aankomen. We overnachten in hotel Relais in het centrum. Een heerlijk warme kamer , alles kan goed drogen en in het restaurant van het hotel gaan we eten op onze kousenvoeten! Nog even TV kijken en om 10 uur vallen de oogjes dicht na 25 kilometer lopen vandaag!

20 februari, na een uitstekend onbijt vertrekken we ( met alles weer droog) om 9 uur, naast het hotel zit de bakker dus meteen broodjes kopen voor de lunch. Het is een flinke klim om Spa , dat nog in zaterdag rust is, uit te komen. Lopen door het bos met wildstromende riviertjes, o.a. de Picherotte en komen de eerste sneeuw tegen!! We hebben het al snel warm, het is heerlijk lopen met onze wangen rood en koud! Jammer genoeg onderweg geen enkel plaatsje om te zitten en een kopje koffie te maken, we hebben wel onze rubbermatjes bij ons maar er ligt teveel sneeuw. Het blijft rustig onderweg met soms een wandelaar en zijn hond. We lopen door de schitterende Hoge Venen over de knuppelpaadjes, blijven even staan bij het RAF-monument en lopen dan naar de uitkijktoren . De Hoge Venen / Fagne Malchamps zijn het hoogste punt van de Ardennen namelijk 580 meter. Bij de uitkijktoren staan bankjes ( overdekt) en kunnen we uit de wind koffie drinken en meteen ons brood opeten. Er is overal veel sneeuw, ook tijdens de lange afdaling naar Andrimont en Rui, maar beneden aangekomen is de sneeuw vrijwel weg! We steken de drukke weg over en jawel hoor, het pad gaat weer omhoog om dan weer af te dalen naar de vallei van de Amblève. We lopen langs de rotsmuur "Pierre du Diable" naar het tunneltje dat onder de voormalige spoorlijn doorgaat. Echter...het water in het tunneltje staat zo hoog dat we er niet door kunnen lopen...jammer !! We lopen dus over de weg STAVELOTin. We overnachten in een mooie en rustig gelegen chambres d'hotes, dependance van Auberge Saint-Remacle aan de 9,av.Ferdinand Nicolay. Je kunt je ook melden bij de eigenaar van de ernaast gelegen boulangerie,die heeft alles in beheer! Eten een heerlijk pizza bij een pizzaria aan het marktplein. Het is heel de dag droog gebleven tijdens onze tocht van 17.6 kilometer.

21 februari, we staan om half 7 op en zitten om 7 uur aan het uitstekende uitgebreide ontbijt! Je kunt merken dat de eigenaar ook een bakkerszaak heeft! Kopen meteen brood voor onderweg en lopen om 8 uur Stavelot uit, het is er nog doodstil op straat! Langs een tank uit WO11, de brug over de rivier Ambleve en de straat van Eddie Merkx gaan we weer klimmen via een modderig pad, er hangt mist dus géén uitzicht ! Lopen veel door bossen , er ligt veel sneeuw, sommige stukken zijn zwaar om te lopen, de sneeuw is ontdooit, daarna bevroren, er zitten waterplasjes onder de ijslaagjes dus regelmatig horen we "krak" en zakken er door !!! Het is stil onderweg, door de mist,sneeuw maar ook omdat er geen andere wandelaars zijn met dit weer. We genieten van onze survival tocht! In een gehucht van 5 huizen gaan we in een bushokje zitten om ons brood op te eten. We naderen Vielsalm want we komen mensen tegen die aan de wandel zijn. Maken nog even een foto onder mijn naamgenoot : "Rond Chene"..de Eik !We lopen VIELSALM binnen en zijn ruim, zeer ruim op tijd om de trein van 14.30 u te nemen, eerst naar Luik , daar overstappen naar Nessonvaux. Daar aangekomen is er een jeugdgroep die nog allerlei lekkers over heeft en zodoende kunnen we niet weg gaan voor we eerst hebben genoten van heerlijk appelgebak en koffie ! Krijgen voor in de auto nog fruit mee ! We zijn om 19 uur weer thuis !! 15.9 kilometer gelopen. Deze 3 dagen : 53.5 kilometer.

Ons overnachtings adres, vlakbij het station.